DJECA I MEDIJI

Odrastanje uz Internet i medije stvarnost je današnjih generacija, a prvi dječji susreti s ekranima dio su najranijeg djetinjstva.  Nagli razvoj tehnologije odrastanje današnjih generacija čini vremenom iznimnih mogućnosti, ali i brojnih rizika, postavljajući sve veće izazove pred roditelje.

Djetinjstvo je vrijeme kada ekrani najviše mogu utjecati na dječji razvoj, kao i vrijeme izgradnje navika koje će dijete ponijeti u odraslu dob. Ekrane možemo doživjeti kao prijetnju ili kao saveznika u odgoju i poticanju dječjeg razvoja, pri čemu je naša odgovornost oblikovati dječje iskustvo granicama i usmjeravanjem i pripremiti ga za svijet u kojem su ekrani neizostavni dio.

PRAVILA U KORIŠTENJU SUVREMENIH TEHNOLOGIJA?
  • Ograničite vrijeme koje dijete provede uz male ekrane prilagodite dobi djeteta.
  • Ukoliko je dijete mlađe od dvije godine ekrane u potpunosti izbjegnite, ukoliko je to moguće ili ga svedite na najmanju moguću mjeru.
  • Uspostavite zone bez ekrana, npr. za vrijeme obroka, sat vremena prije spavanja i u vrijeme igre.
  • Povremeno kao obitelj provedite dan ili nekoliko njih daleko od ekrana.

„Nemojte brinuti jer vas djeca nikada ne slušaju, brinite jer vas uvijek gledaju.“         Robert Fulghum

 

  • Uravnotežite vrijeme koje dijete provodi uz ekrane s vremenom provedenim u igri, druženju s prijateljima, crtanjem itd.
  • Ukoliko primijetite da dijete zanemaruje sve ostale aktivnosti i obaveze ili da gubi kontrolu nad korištenjem mobitela ili računala dodatno ograničite vrijeme njegovog korištenja.
  • Ugasite televizor i druge uređaje kad ih ne koristite.
  • Izbjegavajte korištenje ekrana kako biste umirili ili zaokupili djetetovu pažnju.

 

Vrijeme uz ekrane provodi 79% dvogodišnjaka u Hrvatskoj

Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba (2017)

 

 

  • Izbjegavajte sadržaje koji su agresivni, zastrašujući, pretjerano pobuđujući ili na drugi način neprimjereni dobi.
  • Razgovarajte s djetetom o sadržajima s kojima se susreće i potaknite ga na promišljanje zašto neki sadržaji nisu primjereni – razvijajte njegovo kritičko mišljenje.
  • Kad god je to moguće budite uz dijete i obratite pažnju na sadržaje kojima je izloženo.
  • Upoznajte se s aplikacijama koje dijete koristi.
  • Pratite online aktivnosti mlađe djece – pregledavajte povijest pretraživanja.
  • Ugradite na računala i mobitele programe koji filtriraju ili blokiraju određene sadržaje.
  • Pustite djetetu da na trenutak postane stručnjak koji će vam pojasniti neki aspekt korištenja mobitele ili računala – zadržat ćete korak s djetetovim aktivnostima i dobiti priliku za potaknuti razgovor o stvarima koje vas brinu.
  • Zajedno provodite vrijeme uz ekrane – pokažite interes i sudjelujte u djetetovim aktivnostima ili razgovarajte o njima, potičući dijete na promišljanje sadržaja i načina korištenja.
  • Zajedno s djetetom pretražujte i odabirite sadržaje koji su mu zanimljivi, a ujedno poticajni za njegov razvoj.
  • Potaknite dijete na konstruktivne načine provođenja vremena uz ekrane, primjerice dobi primjerene edukativne igre, filmove ili TV emisije.
  • Obratite pažnju na preporučena dobna ograničenja aplikacija i izbjegavajte korištenje onih koje nisu namijenjene djeci.
  • Njegujte povjerljiv i topao odnos. Kako bi se dijete osjećalo sigurnim obratiti vam se za savjet ili pomoć.
(Iz knjige „Znanost i umjetnost odgoja“, Gordane Buljan Flander i suradnika)