DJECA I MEDIJI
Odrastanje uz Internet i medije stvarnost je današnjih generacija, a prvi dječji susreti s ekranima dio su najranijeg djetinjstva. Nagli razvoj tehnologije odrastanje današnjih generacija čini vremenom iznimnih mogućnosti, ali i brojnih rizika, postavljajući sve veće izazove pred roditelje.
Djetinjstvo je vrijeme kada ekrani najviše mogu utjecati na dječji razvoj, kao i vrijeme izgradnje navika koje će dijete ponijeti u odraslu dob. Ekrane možemo doživjeti kao prijetnju ili kao saveznika u odgoju i poticanju dječjeg razvoja, pri čemu je naša odgovornost oblikovati dječje iskustvo granicama i usmjeravanjem i pripremiti ga za svijet u kojem su ekrani neizostavni dio.
PRAVILA U KORIŠTENJU SUVREMENIH TEHNOLOGIJA?
- Ograničite vrijeme koje dijete provede uz male ekrane prilagodite dobi djeteta.
- Ukoliko je dijete mlađe od dvije godine ekrane u potpunosti izbjegnite, ukoliko je to moguće ili ga svedite na najmanju moguću mjeru.
- Uspostavite zone bez ekrana, npr. za vrijeme obroka, sat vremena prije spavanja i u vrijeme igre.
- Povremeno kao obitelj provedite dan ili nekoliko njih daleko od ekrana.
„Nemojte brinuti jer vas djeca nikada ne slušaju, brinite jer vas uvijek gledaju.“ Robert Fulghum
- Uravnotežite vrijeme koje dijete provodi uz ekrane s vremenom provedenim u igri, druženju s prijateljima, crtanjem itd.
- Ukoliko primijetite da dijete zanemaruje sve ostale aktivnosti i obaveze ili da gubi kontrolu nad korištenjem mobitela ili računala dodatno ograničite vrijeme njegovog korištenja.
- Ugasite televizor i druge uređaje kad ih ne koristite.
- Izbjegavajte korištenje ekrana kako biste umirili ili zaokupili djetetovu pažnju.
Vrijeme uz ekrane provodi 79% dvogodišnjaka u Hrvatskoj
Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba (2017)
- Izbjegavajte sadržaje koji su agresivni, zastrašujući, pretjerano pobuđujući ili na drugi način neprimjereni dobi.
- Razgovarajte s djetetom o sadržajima s kojima se susreće i potaknite ga na promišljanje zašto neki sadržaji nisu primjereni – razvijajte njegovo kritičko mišljenje.
- Kad god je to moguće budite uz dijete i obratite pažnju na sadržaje kojima je izloženo.
- Upoznajte se s aplikacijama koje dijete koristi.
- Pratite online aktivnosti mlađe djece – pregledavajte povijest pretraživanja.
- Ugradite na računala i mobitele programe koji filtriraju ili blokiraju određene sadržaje.
- Pustite djetetu da na trenutak postane stručnjak koji će vam pojasniti neki aspekt korištenja mobitele ili računala – zadržat ćete korak s djetetovim aktivnostima i dobiti priliku za potaknuti razgovor o stvarima koje vas brinu.
- Zajedno provodite vrijeme uz ekrane – pokažite interes i sudjelujte u djetetovim aktivnostima ili razgovarajte o njima, potičući dijete na promišljanje sadržaja i načina korištenja.
- Zajedno s djetetom pretražujte i odabirite sadržaje koji su mu zanimljivi, a ujedno poticajni za njegov razvoj.
- Potaknite dijete na konstruktivne načine provođenja vremena uz ekrane, primjerice dobi primjerene edukativne igre, filmove ili TV emisije.
- Obratite pažnju na preporučena dobna ograničenja aplikacija i izbjegavajte korištenje onih koje nisu namijenjene djeci.
- Njegujte povjerljiv i topao odnos. Kako bi se dijete osjećalo sigurnim obratiti vam se za savjet ili pomoć.
(Iz knjige „Znanost i umjetnost odgoja“, Gordane Buljan Flander i suradnika)